Polacy, pytani o ich postawy wobec ekologii oraz zrównoważonej konsumpcji, deklarują zwykle, że są konsumentami świadomymi i odpowiedzialnymi. Osoby biorące udział w badaniach na ten temat twierdzą, że przejmują się środowiskiem i zdają sobie sprawę z wpływu własnych zachowań na jego stan (p. np. CBOS; 2020; Ekobarometr, 2024). Jednak te proekologiczne deklaracje nie zawsze przekładają się na realne zachowania – marnujemy dużo żywności, często korzystamy z plastikowych toreb na zakupy i wolimy jeździć samochodem niż transportem publicznym (Eurostat, 2022; Biostat, 2019). Z raportu LPP (luty 2024) zrealizowanego w ramach kampanii Wear Your Story i poświęconego naprawianiu i przerabianiu ubrań wynika, że wielu konsumentów wie o negatywnych konsekwencjach wyrzucania odzieży i ma świadomość, że ograniczając swoje zakupy działa na korzyść środowiska. Jednocześnie jednak ci sami respondenci przyznają, że rzadko (albo w ogóle) naprawiają zniszczone elementy garderoby, a zapytani, co zrobiliby, jeśli koszt naprawy starych spodni byłby równy cenie nowych, twierdzą, że woleliby kupić nowe.

Ta rozbieżność między deklaracjami a zachowaniami jest od dawna przedmiotem wielu badań, których autorzy próbują zrozumieć jej przyczyny (Stasiuk, Maison, 2014; Stasiuk, Tischner, 2024). W przypadku konsumpcji ubrań może ona wynikać z obiektywnych przeszkód takich jak brak umiejętności, czasu czy wyposażenia (np. maszyny do szycia) potrzebnego do ich naprawiania (LPP, 2024). Wydaje się jednak, że większe znaczenie mają tu bariery związane z czynnikami psychologicznymi – znudzenie posiadanymi ubraniami, przyjemność robienia zakupów, a także skojarzenia, jakie może budzić sama czynność naprawiania odzieży.

Współcześni konsumenci nudzą się szybko, widać to wyraźnie już u małych dzieci, które krótko po otrzymaniu nowej zabawki przestają się nią cieszyć. Nuda to konsekwencja tzw. hedonicznego spadku – sytuacji, w której w wyniku powtarzającego się kontaktu z bodźcem, który początkowo był przyjemny (jak nowa zabawka czy ubranie) dochodzi do przyzwyczajenia i obniżenia pozytywnych emocji. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, jeżeli dostępne są inne, nowe i interesujące bodźce (Galak, Redden, 2017; Kwon, 2019). Dla konsumentów tymi bodźcami jest ogromna ilość oferowanych w sklepach produktów, zwłaszcza związanych z modą. Kupione niedawno ubrania bardzo szybko się nudzą i zaczynają być postrzegane jako „stare”, nawet jeżeli nie noszą śladów zużycia, ani nie wyglądają na zniszczone. Są „stare”, ponieważ były noszone kilka lub kilkanaście razy, a sklepy są pełne ubrań, których główną zaletą jest to, że są nowe.

Przeszkodą dla naprawiania odzieży jest nie tylko znudzenie posiadanymi ubraniami i przyjemność jaką (na krótko) dają nowe rzeczy, ale także uczucie satysfakcji związane z samą czynnością robienia zakupów. W jej trakcie w mózgu dochodzi do pobudzenia układu nagrody – struktur mózgowych, które uwalniają dopaminę, zwaną hormonem szczęścia (Voon i in., 2010). Chodząc po sklepach i wybierając produkty konsumenci otrzymują natychmiastową gratyfikację w postaci pozytywnych emocji, dlatego traktują zakupy jak doskonały sposób na spędzenie wolnego czasu. Dla wielu osób kupowanie może być też czymś więcej niż tylko rozrywką – wykorzystują je jako strategię regulacji negatywnych emocji i zmniejszenia stresu (tzw. „zakupową terapię”; Kim, Chang, 2023).  Przy takich emocjonalnych zyskach jakie daje kupowanie, jego negatywne konsekwencje dla środowiska wydają się odległe i abstrakcyjne, a racjonalne argumenty o ekologicznych korzyściach wynikających z przedłużania życia ubrań mogą brzmieć niezbyt przekonująco.

Beautiful,Smiling,Female,Customer,Shopping,In,Clothing,Store,,Choosing,Stylish

Noszenie naprawianej odzieży przez wiele osób może być również postrzegane jako symbol przeszłości, czasów, kiedy ludzi nie było stać na częste kupowanie nowych rzeczy, a poza tym te dostępne w sklepach były zwykle szare i mało atrakcyjne. Szycie i naprawianie było wtedy koniecznością (ze względów finansowych), ale też sposobem na podkreślenie własnej indywidualności. Dzisiaj naprawianie ubrań nie jest już konieczne, to raczej kwestia wyboru, z którego konsumenci nie korzystają zbyt często. W badaniu LPP (2024) ponad połowa ankietowanych przyznała, że kiedy zauważą uszkodzenie ubrania, zwykle wyrzucają je i zastępują nowym, a umiejętności naprawiania uznają wprawdzie za potrzebne, ale „odchodzące do lamusa”.

Opisane powyżej przeszkody mogą nasuwać wątpliwości, czy możliwe jest przekonanie konsumentów, żeby częściej korzystali z pomocy krawców albo naprawiali ubrania sami. W mojej ocenie tak, ponieważ pomimo tych wyzwań konsumenci dostrzegają pozytywną wartość przedłużania życia odzieży, tylko nie stanowi ono dla nich tzw. opcji dostępnej poznawczo – wprawdzie wiedzą, że jest taka możliwość, ale dość rzadko biorą ją pod uwagę.

Jednym ze sposobów na przywrócenie naprawiania ubrań jako dostępnej i atrakcyjnej opcji, może być odwołanie się do norm społecznych, czyli przyjętych w danym społeczeństwie zwyczajów i zasad postępowania. Badania na temat wpływu norm na zachowanie prowadzą przede wszystkim psycholodzy, którzy dzielą je na dwa rodzaje: opisowe i powinnościowe (Wojciszke, 2011). Normy opisowe dotyczą tego jak w danej sytuacji postępuje większość ludzi, a ich motywujący wpływ na zachowanie może mieć źródło w dostarczaniu dowodów, że najczęstszy sposób postępowania jest skuteczny i korzystny („skoro wiele osób zachowuje się w określony sposób, to musi to być słuszne”). Normy powinnościowe mówią natomiast o tym, co człowiek powinien w danej sytuacji zrobić, a ich motywujący wpływ na zachowanie może mieć źródło w uznaniu (lub braku uznania) ze strony innych (Wojciszke, 2011). W przypadku naprawiania ubrań normy można tworzyć przez pokazywanie konsumentom (np. poprzez kampanie medialne czy media społecznościowe), że jest to czynność, która jednak nie odchodzi „do lamusa”, a noszenie naprawionej odzieży staje się popularne i aprobowane społecznie. W ostatnim czasie pojawia się coraz więcej inicjatyw promujących odpowiedzialną modę. Mowa tu nie tylko o kampaniach w mediach, ale także kawiarenkach naprawczych czy warsztatach naprawiania i upcyclingu ubrań, których popularność stale rośnie (Medium, 2023, Vogue, 2020). To pokazuje, że chociaż zrównoważone podejście do mody nie jest powszechnym trendem, to zmiana w sposobie myślenia i zachowaniach (przynajmniej u części konsumentów) jest możliwa.

High,Angle,View,At,Diverse,Group,Of,Girls,Sewing,Clothes

Autor: Dr hab. Katarzyna Stasiuk, prof. UJ

Literatura:

Biostat (2019). Transportowe zwyczaje Polaków. https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/polacy-lubia-transport-publiczny-ale-kochaja-auta-badanie-60862.html

CBOS (2021). Polacy i rzeczy używane. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_092_21.PDF

Ekobarometr (2024) https://swresearch.pl/oferta/ekobarometr

Eurostat (2022). Consumption of lightweight plastic carrier bags https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ENV_WASPCB__custom_3210848/

Galak, J., & Redden, J. P. (2018). The properties and antecedents of hedonic decline. Annual review of psychology69(1), 1-25.

Kim, S., & Chang, H. J. J. (2023). Mechanism of retail therapy during stressful life events: The psychological compensation of revenge consumption toward luxury brands. Journal of Retailing and Consumer Services75, 103508.

LPP (2024) Naprawa i przerabianie ubrań. https://dbajoubranie.pl/raport-naprawiaj-przerabiaj-odziez/

Medium (2023) The Rise of Repair Cafes and Their Role in IT Sustainability.

https://itrecycle2020.medium.com/the-rise-of-repair-cafes-and-their-role-in-it-sustainability-9d4cb5c5d775

Stasiuk, K., Maison, D. (2014). Psychologia konsumenta. Warszawa: PWN

Stasiuk, K., Tischner, A. (2024). Refurbishing – polscy konsumenci wobec praktyki odnawiania produktów. Artykuł w recenzjach

ThreadUp (2023) Polacy kupują ubrania z drugiej ręki. Second handy coraz popularniejsze. https://300gospodarka.pl/news/polacy-kupuja-ubrania-z-drugiej-reki-co-czwarty-z-nas-wybiera-secondhandy

Wojciszke, B. (2011). Psychologia Społeczna. Warszawa: Scholar

Vogue Business (2020). With Gen Z under lockdown, DIY fashion takes off

https://www.voguebusiness.com/fashion/with-gen-z-under-lockdown-diy-fashion-takes-off

Voon, V., Pessiglione, M., Brezing, C., Gallea, C., Fernandez, H. H., Dolan, R. J., & Hallett, M. (2010). Mechanisms underlying dopamine-mediated reward bias in compulsive behaviors. Neuron65, 135-142.